Konsep belajar bagaimana untuk belajar (learn -how - to- learn) adalah ciri-ciri pembelajaran aktif dan boleh didefinisikan sebagai proses bagi menimba pengetahuan dan kemahiran dalam apa jua situasi yang dihadapi oleh seseorang individu. Anjakan ke arah konsep belajar bagaimana untuk belajar perlu menjadi tujuan utama pendidikan di mana kedua-dua pendidik dan pelajar boleh menjadi rakan kongsi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pendidik memainkan peranan penting dalam membentuk pelajar yang dapat bertahan dalam menghadapi perubahan dan menjadi pelajar yang belajar sepanjang hayat. Konsep belajar bagaimana untuk belajar ini membolehkan seseorang individu untuk berinteraksi dengan idea, konsep dan fenomena yang boleh meningkatkan kemahiran membaca, menulis, mendengar, bertutur dan menggunakan peralatan dan bahan individu tersebut. Ia adalah belajar melalui melakukannya. Pepatah Inggeris ada menyebut ‘Saya dengar, saya lupa; saya lihat, saya ingat; dan saya buat,saya faham’. Pendidikan sepanjang hayat menghapuskan sempadan serta batasan di antara pendidikan formal, tidak formal dan non formal yang memberi peluang memahami pemikir yang berpendidikan dan tidak berpendidikan.
Monday, June 9, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment